Nationaliteit

NL

Locatie

Leopoldpark

Na zijn studies aan de Academie voor Beeldende Kunst St. Joost in Breda, verhuisde Ruud van Empel in de jaren 80 naar Amsterdam, waar hij zich verder ontplooide als beeldend kunstenaar. Van Empel ziet fotografie niet als een vorm van documentaire, maar van verbeelding. Tot halverwege de jaren negentig creëerde de kunstenaar zijn fotografische assemblages met behulp van traditionele collagetechnieken – knippen, plakken, retoucheren – maar in 1995 schakelde hij over op digitale processen (lees: hij doet vandaag een beroep op zijn computer om zijn conceptuele werken te maken). Elk beeld is opgebouwd uit foto’s die hij zelf heeft gemaakt en vervolgens digitaal heeft gemonteerd. Van Empel veranderde er niet alleen het gezicht van de digitale kunstfotografie mee, met zijn kunsthistorische referenties, temporele structuren en universele thema’s creëerde hij er zelfs een apart genre binnen de fotografie mee. Internationaal doorbreken deed de Nederlandse kunstenaar met zijn serie Moon-World-Venus, die te zien was in onder meer Fotografiska in Stockholm, het Museum of Photographic Arts in San Diego en het Groninger Museum in Groningen.

Werken

Met World verdiept Ruud van Empel zich in de xenofobie – de angst voor vreemden. Het resultaat is een serie die een overduidelijke reactie is op onder meer racisme en homohaat in de maatschappij. De kunstenaar stelt zich niet activistisch op, maar toont in zijn reeks een wereld waarin iedereen gelijk is, hoezeer we ook allemaal van elkaar mogen verschillen. Het onderscheid in ras is kunstmatig, en dat wil Van Empel met World onderstrepen. Heel anders zijn de reeksen Voyage Pittoresque en Theatre – een soort democratisering van uiteenlopende landschappelijke verschijningen. De fotograaf laat erin ideale landschappen zien die esthetisch overweldigend zijn door het verfijnd kleurgebruik en het scheppen van visuele orde in natuurlijke chaos. Wat Van Empel normaal in zijn portretten doet – elk personage met dezelfde intensiteit weergegeven, ook wie op de achtergrond staat – doet hij nu ook in deze panorama’s. De kunstenaar gidst de kijker door de bloeiende begroeiing van overwoekerde landschappen, waardoor die de onoverzichtelijkheid ervan als inzichtelijk gaat ervaren.

Ruud van Empel
Ruud van Empel
Ruud van Empel