Nationaliteit

BE

Locatie

Koningspark

Na een carrière van dertig jaar als publiciteitsfotograaf vond Jean Godecharle dat het tijd was voor iets anders. Wat echter eerst een afscheid van de fotografie leek te worden, draaide uiteindelijk uit op een terugkeer naar de roots ervan, naar de essentie. Godecharle zocht (en vond) een passend antwoord op de holle obsessie voor detaillering en automatisering in de fotografie. Zijn werk bevindt zich op het kruispunt van fotografie en kunst, van het analoge en het digitale. Op een punt waar zowel het concept als de gelaagdheid en de presentatie van de beelden intrinsiek deel uitmaken van het maakproces, en niet enkel de toeschouwer, maar ook de maker meer ruimte krijgt voor interpretatie.

Werken

Wat enkele jaren geleden begon met het digitaal herbekijken van oude negatieven, heeft geleid tot een nieuwe reeks opnames van menselijke ingrepen in de natuur – gemaakt met dezelfde analoge camera als destijds. Het ‘eigene’ van die camera uit zich in beelden met een inherente tijdloosheid, waardoor je ook op die manier naar die menselijke ingrepen begint te kijken. Maar kunnen zo’n intentionele interventies in de natuur wel een tijdloos karakter verwerven en misschien zelfs helemaal door de natuur worden opgenomen? Of leiden ze onvermijdelijk tot littekens?

Jean Godecharle
Jean Godecharle
Jean Godecharle