Nationaliteit

BE

Filip Dujardin ontwerpt architecturale wonderen met digitale technieken. De Belgische kunstenaar begon als architectuurfotograaf, voordat hij zich in 2007 op design toelegde en virtuele gebouwen begon te creëren met behulp van Google SketchUp en Photoshop. Op het eerste gezicht lijken Dujardins foto’s van gebouwen ‘vrij normaal’. De constructies ogen hypermodern, dat wel. Maar er worden op aarde best wat maffe dingen gebouwd, denk je bij jezelf. Het is pas bij nader (in)zien dat hun structurele onmogelijkheid duidelijk wordt. Dujardin negeert de wetten van de fysica en tart zowel de zwaartekracht als de logica om exquise architecturale composities te creëren. Zijn werk is opgenomen in de vaste collectie van onder meer twee New Yorkse kunstinstellingen, het Museum of Modern Art (MoMA) en The Metropolitan Museum of Art, en hij maakte in 2012 ook deel uit van de toonaangevende tentoonstelling Faking It: Manipulated Photography Before Photoshop van The Met. Al was dat lang niet de enige internationaal gerenommeerde groepstentoonstelling waar hij de voorbije decennia deel van uitmaakte.

Werken

Op een tiental locaties in de binnenstad, op de dijk en op het strand, is er in de publieke buitenruimte werk van Filip Dujardin te zien op groot formaat. De selectie bestaat uit ouder werk dat wordt aangevuld met een reeks foto’s die speciaal voor deze tentoonstelling zijn gecreëerd. Het gaat telkens om digitale fotocollages die architectuur als onderwerp nemen. Deze zogenaamde ‘fictions’ vertrekken van foto’s van bestaande bouwwerken die digitaal worden verknipt en vervolgens wedersamengesteld tot nieuwe, imaginaire constructies. Dujardin ontleedt de architectuur in haar (kunst)historische context en typologische structuur, en hij balanceert de nieuwe constructies op de grens van fictie en realiteit. Voor deze expo refereren een aantal nieuwe beeldmontages bovendien naar de ‘genius loci’ van Oostende. De belle-époque-architectuur wordt, samen met de hedendaagse realiteit, de duinen, het strand, de zee en Leopold II, als inspiratiebron gebruikt om tot nieuwe interpretaties en inzichten te komen. Humor en milde kritiek worden daarbij geenszins geschuwd.

Filip Dujardin
Filip Dujardin
Filip Dujardin