Charlotte Mano

Nationaliteit

FR

Locatie

Westerstaketsel

In 2017 studeerde Charlotte Mano als primus inter pares af aan het prestigieuze Gobelins-instituut in Parijs – l’école de l’image. Haar fotografisch werk ontvouwt zich rond verschillende thema’s: het lichaam, de ruimte, de duisternis. Maar het stelt daarnaast ook het beeld zelf continu in vraag. Mano haalt inspiratie uit een erg gevarieerde waaier aan dingen: van fantastische literatuur uit de 19de eeuw over Chinese symbolistische en surrealistische schilderkunst naar beeldende kunstenaars als Oscar Munoz. Wat opvalt in al haar werk is de eigenzinnige visie op fotografie, die ze onophoudelijk onderzoekt op erg inventieve wijze. Charlotte Mano moet kunnen experimenteren – op welke manier dan ook! Ze daagt het beeld en zijn vormen uit, net als zijn grenzen en transparante kracht, en ze slaagt er telkens weer in om iets te maken dat even sensueel als verontrustend is.  De kunstenaar brengt herinneringen, personages, landschappen en sensaties samen, en ze geeft er een contemplatieve, licht nostalgische dimensie aan.

Werken

In haar reeks die de sobere naam Portraire draagt, stelt Charlotte Mano het beeld én zijn kracht om dingen voor te stellen in vraag. Blauwachtige sferen, benevelde lichamen, de onderwerpen lijken bevroren – alsof het beeld er een soort van kunstmatigheid en picturaliteit over heeft gelegd. In deze reflectie over het beeld als sluier nemen de werken de haast verontrustende gedaante van een schilderij aan. Mano begeeft zich hiermee op het kruispunt van kunst, mode en schilderkunst, en ze geeft zo ook haar niet mis te verstane visie op de hedendaagse kijk op de figuur. Zijn haar onderwerpen nog wel echte mensen? Of zijn het personages? Mannequins? Geesten? Minstens even bijzonder is haar reeks Nocturnes, waarin de fotograaf een verhaal verbeeldt en daarbij gelijk de speculatieve dimensie van het beeld onderstreept – een centraal vraagstuk in haar oeuvre, voor mocht dat nog niet duidelijk zijn. Louter de aanwezigheid van de personages in de foto’s dicht een narratieve dimensie aan de werken toe, maar wie zal zeggen of ze rondlopen in een fabel of een sciencefictionverhaal?

Charlotte Mano
Charlotte Mano
Charlotte Mano
Charlotte Mano